Anne van Zantwijk

Ik kijk liever

Selma Visscher
Selma blijft trouw aan haar kernwaarden van ongemak en schaamte, terwijl anderen zichzelf verkopen.
wo 13 nov 2024 20:30
wo 13 nov 2024
20:30
  • wo 13 nov 2024
    20:30
    Incl. garderobe
    De Kleine Willem, Enschede

Een authentieke nieuwe stem in cabaretland, een overdonderend megatalent, en vooral buitengewoon grappig

Terwijl iedereen zichzelf non-stop probeert te verkopen, blijft Selma dicht bij haar kernwaarden van ongemak en schaamte. Ze geeft met muziek een nieuwe invulling aan het genre stand-up. Muzikaal omlijst door haar broer Lars Visscher, een grote naam in de accordeon-scene.

Haar weg naar het cabaretpodium is er een uit het boekje. Ze werd van de toneelschool gestuurd. En nog geen maand erna won ze, zonder verdere ervaring op het (cabaret)podium de juryprijs van het Groninger Studenten Cabaret Festival. De jaren erop stond ze in de finales van het Amsterdams Kleinkunst Festival en Cameretten. Nu staat ze met haar debuutvoorstelling in de theaters.  Woensdag 13 november in De Kleine Willem in Enschede: Ik kijk liever

Anne van Zantwijk

𝗢𝗩𝗘𝗥 𝗦𝗘𝗟𝗠𝗔

Selma Visscher had altijd voor ogen om panfluit te gaan studeren aan het conservatorium. Want dat kon ze heel goed. Maar toen ze hoorde dat ze was toegelaten, besloot ze dat ze daar eigenlijk toch geen zin in had. Ze schreef zich in voor de audities voor de toneelschool, want stiekem leek haar dat veel leuker. Ze werd toegelaten, maar haar toneelschoolavontuur kwam na een jaar alweer ten einde. Een echte actrice was ze niet kreeg ze te horen, want ze vond het veel te leuk als mensen om haar lachten.
Nog geen maand nadat ze van de toneelschool werd gestuurd won ze, zonder verdere ervaring op het (cabaret)podium de juryprijs van het Groninger Studenten Cabaret Festival.

De Theaterkrant schreef over haar: 'De veelzijdige Visscher koppelt een bescheiden présence aan brutale teksten.' De jury van het Groninger Studenten Cabaret Festival vergeleek haar met Katinka Polderman en noemde haar optreden ‘zorgvuldig geconstrueerd, intens en ontroerend’. De jaren erop stond ze in de finales van het Amsterdams Kleinkunst Festival en Cameretten, waarbij haar ‘poëtische liedjes, fijnzinnige themathiek en gedurfde concept' opvielen.