Nai

Amsterdam Sinfonietta en Nai Barghouti
Palestijnse zangeres combineert Arabische muziekstijlen met vocale improvisatie uit de jazz.
vr 7 nov 2025 20:00
vr 7 nov 2025
20:00
  • vr 7 nov 2025
    20:00
    Incl. garderobe
    Muziekcentrum, Enschede
    Muziekcentrum Grote Zaal

Arabische muziekstijlen in combinatie met vocale improvisatie uit de jazz zorgen voor een uniek geluid.

De Palestijnse zangeres, fluitiste en componiste Nai Barghouti ontwikkelde een uniek, eigen geluid door Arabische muziekstijlen te combineren met vocale improvisatie uit de jazz, NaiStrumentation. Nai zingt met veel versieringen, met haar stem als instrument, de betekenis van de muziek vangend in klanken in plaats van woorden. Reken in dit programma op Arabische klassiekers van Umm Kulthum en Fairouz, en Barghouti’s eigen liederen in arrangementen voor strijkorkest, fluit, jazzpiano, percussie, basgitaar en qanûn, verweven met klassieke en hedendaagse werken voor strijkorkest.

Credits

Amsterdam Sinfonietta
Joe Puglia, leiding & viool
Nai Bhargouti, zang & fluit
Khalil Khoury, qanûn
Tony Roe, jazzpiano
Diego Alva, basgitaar
Ruven Ruppik, percussie

Nai Barghouti

Nai Barghouti is an award-winning Palestinian singer, composer, and flutist. From her first concerts in Ramallah and Cairo at the age of 14 through her packed concerts at the London Jazz Festival, Edinburgh International Festival, the United Nations in New York and in renowned theaters in Paris, Washington, Istanbul, Amsterdam, London, Casablanca, Rabat, Kuwait and Beirut, the Jerusalem-born artist has been praised as a “classical diva” and an “exceptional virtuousa.” Nai’s virtuosity, critics have said, evokes vocal qualities of three leading Arab 
divas—Asmahan’s velvety depth, Umm Kulthoum’s powerful projection, range and control, and Fairouz’s angelic and deeply emotive head resonance. Indeed, these three Arab legendary singers, together with the composers Sayed Darwish, Mohammed Abdel Wahab, and Zakaria Ahmad were the main influences on Nai as a young girl learning music and singing. Later in her life, she discovered blues and jazz, as well as classical Indian music, Brazilian music, and J. S, Bach! Ella Fitzgerald, Sarah Vaughn, Miles Davis and John Coltrane influenced her music and vocal techniques. In her studies Nai explored these influences while developing her own unique vocal technique, NaiStrumentation, a layered ornamental technique for using the voice as a 
musical instrument, which wowed her professors as well as composers who worked with her.

Credits

Amsterdam Sinfonietta Maker