Peter Potters

Kovacs geeft zichzelf bloot in 'Catharsis'

De Eindhovense zangeres Kovacs treedt op in het Muziekgebouw met haar nieuwe show 'Catharsis'. Die staat in het teken van eerlijkheid en ontboezemingen. 

René van Peer

„Voor mij betekent ‘catharsis’ het proces van loslaten, het uiten van pijn, verdriet en boosheid”, aldus Sharon Kovacs (34) over de show waarmee ze door het land toert. „Muziek is mijn catharsis. Door liedjes te schrijven over bepaalde momenten in mijn leven, kan ik deze emoties verwerken en delen met de wereld. Het past zowel bij wie ik ben als artiest, maar ook als persoon. Zonder die drive zou ik geen muziek maken.”
 
Ze doet dat in een show die uit twee sterk verschillende delen bestaat. Voor de pauze brengt ze met haar band nummers waar ze nog aan schaven, waaronder een vlammende uitvoering van I put a spell on you.
Terwijl ze haar hondje vrij over het podium laat rondlopen, neemt Kovacs de tijd om met het publiek te praten over zaken waar ze mee wil afrekenen. De verdorvenheid van de muziekindustrie (‘old men, old tricks’), haar eigen drugsgebruik (‘inmiddels meer dan een jaar clean’), en haar therapiesessies. Ze geeft zichzelf bloot, onbevangen en eerlijk.

Donkere periode

In dat eerste deel wil ze haar publiek laten zien hoe liedjes ontstaan en hoe ze verweven zijn met wat er op dat moment in haar leven gebeurt. Het tweede deel is een regulier concert, met vooral veel nummers van haar meest recente album Child of Sin.

Het titelnummer schreef ze vijf jaar geleden, toen haar vorige album Cheap smell net uit was. „Child of sin draait om een donkere periode in mijn leven, waarin ik mezelf verloor door dingen die ik nooit goed had verwerkt. Het was de eerste keer dat ik deze ervaringen zo letterlijk op papier zette.”

Ik maak alleen nog muziek waar ik volledig achter sta, zonder concessies - Sharon Kovacs

„Het gaat over hoe je als kind gebeurtenissen meemaakt waar je jezelf de schuld van geeft, zelfs als je te jong bent om ze echt te begrijpen. Die schuld draag je dan je hele leven mee, en dat heeft diepe sporen nagelaten. Ik was nog heel jong toen die dingen gebeurden, zo jong dat ik niet eens goed begreep wat er allemaal gebeurde. Door mijn jeugd en de dingen die ik heb meegemaakt, voelde het altijd alsof het allemaal mijn eigen schuld was. Voor mij verandert de betekenis van Child of sin nu langzaam. Ik leer steeds meer om het kind in mijzelf te zien als onschuldig, en dat helpt me om bepaalde denkpatronen te doorbreken. Dat proces, het opnieuw leren zien van jezelf als een onschuldig kind, is een groot deel van mijn helingsproces.”

Direct en eerlijk

Ze is in de vijf jaar sinds het verschijnen van Cheap smell veranderd, benadrukt ze. „Dat album was al lang klaar voordat het werd uitgebracht. Het weerspiegelt een periode waarin ik veel minder open durfde te zijn over mijn emoties. Ik was niet tevreden met hoe de muziek klonk, en er waren te veel invloeden van buitenaf, mensen die bezig waren met het verkopen van een product in plaats van het maken van kunst waar ik trots op ben. Daarom besloot ik nooit meer iets uit te brengen waar ik niet volledig gelukkig mee ben. Ik wil alleen nog muziek maken waar ik volledig achter sta, zonder concessies. Die keuze heeft me veel vrijheid gegeven. Child of sin is een veel directer en eerlijker album, waarmee ik dieper in mijn eigen ervaringen duik.”

Opvallend is haar keuze om covers als I put a spell on you en Mr. Bojangles te zingen. „Ze herinneren me eraan hoe mijn muzikale reis is begonnen. We hebben nog veel meer covers die we nog niet hebben vastgelegd. Ik probeer altijd iets nieuws te brengen in de theatershow door af en toe te wisselen, waardoor het elke keer een andere ervaring is.”

Bron: Eindhovens Dagblad