Op visite bij... Justin Cherry

Voor wie op zondagochtend van muziek wil genieten, is er Op Visite Bij, een serie intieme concerten in het Muziekcentrum en de Grote Kerk Enschede. Dit concept combineert muziek met gezelligheid: koffie, thee en een taartje zorgen voor een ontspannen sfeer. Het publiek wordt meegenomen naar de wereld van de musici, zonder afstand tussen podium en zaal.

‘’Op Visite Bij is perfect voor wie een rustige, maar bijzondere start van de zondag wil,’’ legt Lotte uit. ‘’Het is een uur muziek, zonder pauze, maar vol verrassingen. Bovendien delen de artiesten interessante weetjes over de muziek die ze spelen, wat het extra speciaal maakt.’’

Het eerste concert van het seizoen (op zondag 17 november om 11.00 uur) draait om fagotkwartetten van François Devienne, uitgevoerd door oud-academisten van het Koninklijk Concertgebouworkest. Een van de oud-academisten, Justin Cherry, hebben we wat vragen gesteld over dit concert. 

1. Is er een bepaald moment in het programma waar je het meest enthousiast over bent voor het publiek?

Ik ben vooral enthousiast over de kwartetten. Het samenspel tussen de fagot en de strijkers creëert een fascinerend dialoog die zowel speels als lyrisch is. Het is een moment waarop het unieke klankkleur van de fagot echt schittert, en ik denk dat het publiek in het gesprek zal worden getrokken.

2. Wat heeft je geïnspireerd bij de keuze van de stukken voor dit programma?

Ik wilde een programma maken dat de rijke texturen en diepgang van kamermuziek benadrukt. Devienne's kwartetten laten de veelzijdigheid van de fagot horen in een unieke ensemblesetting, terwijl Schubert's “Erlkönig” de dramatische spanning van het vertellen van verhalen door middel van muziek vastlegt. De beweging uit het Terzetto vormt een mooi contrast met zijn lyrische schoonheid. Samen creëren deze stukken een meeslepende reis voor het publiek.

3. Kun je een uniek of verrassend feit vertellen over een van de componisten in je programma?

Een uniek feit over François Devienne is dat hij een van de eerste componisten was die specifiek voor de fagot schreef op een manier die de expressieve mogelijkheden van de fagot liet horen, wat hielp om de fagot tot een prominent solo-instrument in de klassieke muziek te maken. Daarnaast was Devienne een fluitist en speelde hij een cruciale rol in de ontwikkeling van het fluitrepertoire en was hij professor voor fluit aan het conservatorium in Parijs.

4. Hoe kennen jullie elkaar?

Alle leden van het oorspronkelijke kwartet waren acedemist bij het Koninklijk Concertgebouworkest tijdens het seizoen 2022/2023. Onze vervangende cellist is een vriend van mij uit mijn studie in Düsseldorf.