Marco Borggreve

“Ariadne’ is me op het lijf geschreven, ik ben natuurlijk die diva

Ze schitterde in het verleden al bij de Reisopera in Madama Butterfly (2015) en Das Wunder der Heliane (2023).  Ze heeft een grote carrière in het buitenland en is misschien wel de enige échte primadonna van ons land. De Nederlandse Reisopera is er trots op sopraan Annemarie Kremer weer naar Nederland te kunnen halen. “Ik bén natuurlijk die diva, die primadonna. It takes one to know one. De rol van Ariadne is me op het lijf geschreven.”

Tekst: fragmenten uit Orpheus Magazine

Annemarie Kremer woont al vele jaren in Frankrijk. Midden in de natuur, als tegenhanger van het hectische bestaan van een operacarrierere in  grote theaters over de hele wereld. Net zo lief staat ze trouwens in de Nederlandse theaters, helemaal voor de droomrol die ze hier gaat spelen: de titelrol in Ariadne auf Naxos van componist Richard Strauss.

Hoge versus lage kunst
De opera uit 1916 is een tragikomisch werk die een ‘voorstelling in een voorstelling’ bevat. Het verhaal speelt zich af in het huis van een steenrijke man waar koortsachtig een feestavond wordt voorbereid. Met een serieuze opera naar de mythe over Ariadne, een klucht in een burlesque entourage en een vuurwerkshow als finale. Wanneer door tijdnood op van de gastheer opera en klucht in elkaar moeten worden geschoven – om de vuurwerkshow niet in gevaar te brengen – zijn de rapen gaar! We zijn getuige van een vonkende botsing tussen ‘hoge’ en ‘lage’ kunsten. Maar uiteindelijk pakt alles heel goed uit...

Echte  primadonna
Een rol als deze vraagt veel van de hoofdrolspelers maar de Reisopera weet wat hij in huis haalt met Annemarie Kremer. In 2015 schitterde zij bij het gezelschap in Madama Butterfly en Das Wunder der Heliane. Haar acteertalent in combinatie met dat waanzinnige stembereik levert de ideale match op voor grote titelrollen. Annemarie Kremer verheugt zich enorm op de rol van Ariadne: ”Werk van Richard Strauss past heel goed bij mijn stem. Aria's met een bepaalde range van heel hoog tot heel laag die een bepaald timbre vereisen moeten je liggen. Als dat zo is, dan past die rol bij me.” Lachend: “Los daarvan, ik bén natuurlijk die diva, die primadonna. It takes one to know one. De rol van Ariadne is me op het lijf geschreven.”

Kwetsbare emotie via de stem
De zangeres verheugt zich erop weer bij de Reisopera aan de slag te gaan. Wederzijds vertrouwen binnen het gezelschap en het artistieke team van dirigent en regisseur is belangrijk. Dat vindt ze bij het gezelschap uit Enschede. “De Reisopera levert goede producties af, ik vind het fijn om opnieuw samen te werken met Jac van Steen, de dirigenten muzikaal leider van dit stuk. Hij laat me shinen! Doordat we elkaar al lang kennen, kan ik me helemaal geven op het toneel. Op het podium in de rol van Ariadne kan ik me soms kwetsbaar voelen, bijna naakt. Dat hoort bij performen. Elke emotie moet via mijn stem worden uitgebeeld, maar om mooi te zingen moet je strottenhoofd ontspannen blijven en juist niet meegaan in de emotie. Het is dus heel belangrijk met wie je samenwerkt, de relatie moet goed zijn.”